Je oldtimer forever?
Het klimaat van onze lage landen vormt één van de grootste bedreigingen in het ‘leven’ van onze oldtimers. Vooral als ze op straat moeten overnachten en je aan de kust woont, waar de invloed van de zoute zeelucht veel groter is. Zilte omgeving, regen, nattigheid, vuil en bij tijd en wijlen sneeuw en pekel doen voortdurend een aanval op de ijzeren delen van de carrosserie en van het chassis. Maar ja, verhuizen naar de Sahara is geen optie. Ik heb het over het fenomeen ‘roest’.
Werkvakantie – restauratie laadbak en chassisbalken
In 2010 zijn wij bij Peter – mijn broer – geweest in Spanje om in twee weken tijd een keuken te installeren en zijn Dodge op te bouwen om mee terug te nemen naar Nederland op onze trailer (zie: ‘Waking up a Sleeping Beauty’). De Dodge heeft 11 jaar stilgestaan en moest weer aan het rollen gebracht worden en apk gekeurd. Toen ontstond bij Cees het lumineuze idee om mijn Dodge in Spanje uit elkaar te trekken, want daar hebben we de ruimte en mooi weer om buiten te kunnen werken. Met een plan van aanpak gaat die toen nog summiere gedachte ineens serieuze vormen aannemen in 2013.
Peter stelt voor, om voor dit project zijn ‘Casa Gekko’ ter beschikking te stellen. We treffen een jaar van tevoren de nodige voorbereidingen.
Doelstelling
Het opknappen (conserveren) van de kopkant van de laadbak, de onderliggende chassisbalken en de achterkant van de cabine; plaatsen waar je normaal gesproken niet bij kunt. Het wordt geen complete body off restauratie. Het frame aan de voorkant (onder de cabine en motorruimte) is voor latere zorg. Verder wil ik de nieuwe remtrommels achter (en remblokken voor) opschuren en rood spuiten.
We gaan fulltime aan de slag met 3 man. De chassisbalken gaan we ontdoen van alle roest en losse rommel en vervolgens behandelen met Owatrol. De kleur van het frame wordt brandweerrood! Ook de achterkant van de cabine heeft aandacht nodig en de laadbak. Daarbij moeten bumper, achterklep, achterverlichting, gastank, houten kist en laadbak gedemonteerd worden van de wagen.
Periode
Datum zaterdag 11 t/m vrijdag 31 mei 2013.
Drie weken moet haalbaar zijn en dan ook nog kunnen genieten van een vakantie aldaar (ruimte voor rust en cultuur). We rekenen in totaal op 4 reisdagen met zowel op de heen- als op de terugreis een overnachting in Frankrijk (Eguzon).
Locatie
Spanje, Lloret de Mar aan de Costa Brava (Catalonië).
We gaan er twee dagen over rijden, zowel heen als terug, met de Dodge op de trailer achter de Cadillac en mijn ouders in de GMC Suburban met aanhanger vol gereedschap. De Sub (het werkezeltje van Cees) hebben we 6 maanden geleden gekocht en is voorzien van 4 nieuwe banden, een grotere gastank, nieuwe uitlaat en technisch helemaal nagekeken. Na 3 maanden moest de Sub terug naar de garage in verband met een vastgelopen remklauw.
Vertrek Den Haag: zaterdag 11 mei 2013
Aankomst Lloret de Mar: zondag 12 mei 2013
Vertrek Lloret de Mar: vrijdag 31 mei 2013
Aankomst Den Haag: zaterdag 1 juni 2013
Totaal aantal kilometers: ca. 3.000 km
Voorbereidingen: de Cadillac wordt nagekeken en krijgt een nieuwe compressor t.b.v. luchtvering (luchtveer compressor achter), onze tridemasser (3-assige aanhangwagen) krijgt een nieuw neuswiel en rondom nieuwe ventielen omdat de oude uitgedroogd waren en een band daarop leeg liep, de geleende tweeasser (gereedschapskar) krijgt een nieuwe oplooprem, nieuwe verlichting plus bekabeling, een losbreekreminstallatie en de velgen krijgen een opknapbeurt, de Suburban mankeert het een en ander en gaat weer terug naar de garage met een lijst vol mankementen: vering moet 8 cm omhoog, motor loopt stationair te hoog, motor loopt niet goed op benzine, ruitenwisserhendel moet vervangen worden, airco werkt niet, koplampen moeten afgesteld worden, balanceerlood is van achtervelg afgesprongen en er moeten 4 nieuwe ventielen op de banden, omdat de ‘oude’ zijn uitgedroogd. We krijgen de auto eindelijk na drie weken, dus twee dagen vóór vertrek, terug.
Benodigde groot materiaal en klein gereedschap
Afdekmateriaal:
• lakens, verhuisdekens, afdekzeil(en)
• poetsdoeken
• rol papier + tape
• ductape
• grote partytent 3×6 wit
• houten platen 2.44×1.22 (7 stuks)
• dik stuk schuimrubber 2x
Demonteren en monteren laadbak/gastank/benzinetank:
• een takellift (2000 kg)
• sleeplinten
• spanbanden
• krik, highliftjack en (2) bokken
• verlengsnoeren
• haken en D-ringen
• rijdbaar plateau (plateau op wieltjes)
• steigermateriaal
Bewerken chassiebalken, remtrommels, laadbak en cabine, e.d.:
• slijp- en schuurmachines, schuurpapier en schuurblokje / slijp- schuur- en lamellenschijven / staalborstels
• verfspuit
• compressor
• beschermingsbrillen, mondkappen en werkhandschoenen
• lasapparaat, lasbril, een stuk plaat en al het benodigde materiaal voor plaatbewerking zoals blikschaar / plamuur, plamuurmes en –spatel / verharder
• opvangbak voor alle losgehaalde onderdelen en schroeven
Klein gereedschap:
• Amerikaanse sleutelset(s)
• gereedschapskoffer(s)
• bouten en moeren / hamer(s) en schroevendraaiers
• meetapparatuur en soldeerbout
• reserve accu + acculader en startkabels
• radio (voor de nodige arbeidsvitaminen)
• passief gestuurde LED buitenlamp (PIR – passief infra rood)
Afwerkmateriaal:
• ontvetter, tinner, verdunner
• Owatrol(oil)* en ander roestwerend middel: Liquid Rubber*
• 2 potten rode hammerite
• hitte bestendige ondergrondlak (remtrommels), steenslagbescherming
• grondlak, blanke lak, lak kleur W200 (restant)
• spuitbussen (brandweer-)rode lak / zwart / zinkspray
* Liquid Rubber – REVOLUTIONAIR!
Ideaal voor bescherming tegen o.a. water, erosie, UV-straling, chemicaliën en corrosie.
Liquid Rubber is een innovatieve serie beschermende coatings voor toepassing op de meest uiteenlopende materialen en objecten. De eigenschappen zijn uitzonderlijk. De verwerking is eenvoudig en de duurzaamheid niet te evenaren. De meest belangrijke eigenschappen van Liquid Rubber zijn: milieuvriendelijk, zonder VOC’s en oplosmiddelen, UV- en zuurbestendig, op waterbasis (watergedragen), duurzaam en waterdicht flexibel membraan, bestand tegen grote temperatuurwisselingen, zeer breed toepasbaar, eenvoudig aan te brengen en te verwerken en kostenbesparend.
Liquid Rubber wordt geleverd in 3 slimme productseries: de sealroof serie/dakbescherming, de cretesafe serie/betonbescherming en de metalsafe serie/metaalbescherming.
* Owatrol Oil – stopt en stabiliseert roest
Owatrol wordt direct op een roestige ondergrond aangebracht. Owatrol stopt roest, omdat het door de roestlaag tot op het blanke staal doordringt, de roestlaag isoleert en deze als pigment gebruikt. De ‘film’ die hierdoor ontstaat heeft een buitengewoon hechtingsvermogen en droogt binnen 12-24 uur. Deze ‘film’ droogt met een zgn. ‘surface tack’ d.w.z. hij lijkt iets kleverig te zijn, maar juist hierdoor ontstaat een uitstekende ‘grondlaag’ voor de volgende verflaag. Overschilderbaar na 24-48 uur. Een behandeling met Owatrol is de ideale manier om roestvorming te stoppen en te voorkomen.
Nou, laat ik m’n hele auto er in onderdompelen!
Kink in de kabel
De Dodge staat vrijdagmiddag op de aanhanger met de Cadillac ervoor en zaterdagochtend rijden we met de combinatie èn de Suburban al vroeg naar Hoogvliet om mijn ouders op te halen. Daar knopen we de gereedschapskar achter de Sub, gooien nog wat koffers achterin en gaan op weg.
Halverwege België komt Cees erachter dat hij z’n rijbewijs is vergeten. We overleggen wat te doen: terug naar huis of doorrijden. We overleggen met het thuisfront (broer en zus). Al rijdende heb ik Peter aan de lijn (of het zinvol is het rijbewijs bij ons thuis op te halen en op zijn motor achter ons aan te komen brengen). Ik heb hem nog geen twee minuten aan de lijn of er verschijnt blauw licht naast ons; we worden door de politie ter controle van de weg gehaald en de weegbrug op gedirigeerd. Na een flink oponthoud worden we te zwaar bevonden; er is op de voorste as van de aanhanger in totaal 34% overgewicht. Bull shit!!
In eerste instantie hebben ze ons van de weg gehaald, omdat de Cadillac nogal laag lag met z’n kont (ondanks de nieuwe compressor!). We krijgen een boete van € 1.120,– omdat we te zwaar zijn en moeten binnen 3 dagen het rijbewijs doorfaxen anders zouden we er nog eens € 350,– boete overheen krijgen. Er is nu geen twijfel meer mogelijk, we laden de Dodge af en gaan terug naar huis. We zijn een beetje uit het veld geslagen.
Intussen heeft Peter een rondje gebeld en een aantal mensen gesproken om de nodige informatie te verzamelen: Rotterdamse politie, collega SOS Centrale, ANWB, onze aanhangerfirma, onze verzekeringsmaatschappij. Wij rijden al jaren zo, hebben geïnvesteerd in steeds beter en veiliger materiaal, zijn eerder aangehouden (Duitsland en Luxemburg) en op de weegbrug gezet (in Oostenrijk) zonder problemen. Waarom gaan ze nu dan ineens de assen afzonderlijk wegen? Waarschijnlijk heeft die Belg een denkfout gemaakt: we rijden met een drieasser (met een gelijke onderlinge asafstand ten opzichte van elkaar, geldt als één as waar een totaalgewicht voor staat, en dat zit goed weten we*) en geen drieassige schamelwagen (geldt gewicht per as) èn we vallen niet onder de vrachtwagens (hogere boetes) maar personenwagens. En de kogeldruk? Die hebben ze dan weer niet gemeten. De lengte is goed, dat dan weer wel (Dodge steekt niet te ver uit). België is een doorvoerland qua transport, alles dendert over hun asfalt. Het tol heffen hebben ze niet hard kunnen krijgen en daar zijn ze ziek van, vandaar dit soort strenge controles om de staatskas te vullen. Wat een gezeur met die Belgen, zeg.
* aanhanger eigen gewicht 807 kg, maximum massa 3500 kg, laadvermogen 2693 kg / Dodge 2200 kg (ga er vanuit dat het ietsjes zwaarder zou zijn vanwege gastank) = totaal dus rond de 3000-3200 kg, Cadillac weegt 2600 kg leeg en dan komt er nog wat bagage bij. We houden een kogeldruk van tussen de 125-150 kg.
We houden Peter op de speed dial. Hij regelt dat we dezelfde dag nog de weegbrug op mogen in Rotterdam (Pernis). Voorste as te zwaar? We zetten de Dodge andersom op de aanhanger en meten de assen afzonderlijk (voor zover dat mogelijk is op zo’n weegbrug). Er wordt geen overbelasting op de afzonderlijke assen gemeten! Om zo te kunnen rijden moet eerst de bumper van de Dodge eraf geschroefd worden anders komt deze in de bochten in contact met de Cadillac. Het rijden echter op deze manier is een ramp. Te veel gewicht achter de assen, aanhanger gaat slingeren. We rijden met een veilig gangetje van 60 km/u naar huis. Als je alles volgens de wet doet (geen overgewicht op de voorste as van aanhanger) belandt je dus in de sloot.
Nu is de vraag: blijven we thuis of gaan we nog naar Spanje. Uiteindelijk besluiten we de volgende dag toch naar Spanje te rijden, maar zonder Dodge. We durven het risico niet te nemen hem op de trailer te zetten en weer aangehouden te worden.
Zo gezegd, zo gedaan. We vertrekken weer vroeg van huis met toch wel een beetje een onbestendig gevoel. Ik kijk naar Cees en zie een donderwolk boven z’n hoofd hangen. Dan neem ik acuut een besluit en zeg: “We gaan terug om de Dodge te halen! Ik neem h’m mee en ga zelf rijden.” Cees vindt het geen probleem om de weliswaar lege trailer toch nog mee te nemen, voor het geval dat… Ik red daarmee binnen 2 seconden onze vakantie. Het stuur gaat om en we rijden terug naar huis. Ik laad snel alles in de Dodge wat ik de avond daarvoor heb uitgeladen, daarbij natuurlijk het een en ander vergetend.
In Hoogvliet zijn mijn ouders eerst verbaasd de Dodge te zien, maar slaken dan een zucht van verlichting. “Hoe moet ik anders Cees de hele dag bezighouden in Spanje,“ zegt mijn vader, “Hij wordt uit zijn werk gehaald, moet gaan zonnen (of wel niets doen) terwijl hij altijd bezig is. Ik ben blij dat die Dodge mee gaat.”
We ondervinden tijdens de heenreis verder geen problemen meer. Wel een flinke verhuizing met al dat ijzer over straat!
Het betekent ook driemaal benzine en tol!! Voor de heenreis zijn we aan tol per man zo’n
€ 80,00 kwijt. Dat geldt natuurlijk ook voor de terugweg. Aan gas – heen èn terug (inmiddels 5 dagen i.p.v. de geplande 4) – ben ik € 937,– kwijt (Dodge rijdt 1:5). Mijn ouders zijn aan gas € 927,– kwijt (Sub rijdt 1:5). Cees rijdt met zijn Cadillac 1:8.
De LPG prijs in Frankrijk is € 0.98! We zullen het er hier maar niet over hebben, is slecht voor mijn hart, zeker als je weet dat lpg een afvalproduct is en dat de regering zelfs aan stront en kots moet verdienen. Okay, ik draaf weer door, is altijd nog goedkoper dan benzine.
Full operation Dodge pitstop
We komen een dag later dan gepland in Spanje aan en gaan meteen aan de slag. We bouwen eerst de werkplaats op. De gereedschapskar duwen we naar beneden, wordt uitgeladen en geparkeerd in de garage. Dan worden de houten platen neergelegd waar de Dodge op komt te staan. Deze houten platen zorgen voor een glad oppervlak, zodat we nog iets terug kunnen vinden als we een schroefje of iets dergelijks laten vallen en deze niet verdwijnt in het losse grint dat her en der rond het huis ligt. Ook houden we de grond zodoende schoon. Het gereedschap wordt uitgepakt en verspreid. De lifttakel wordt opgesteld en ik rijd de Dodge alvast naar beneden. We zetten ook meteen de partytent op vanwege het dreigende weer.
Werk aan de winkel
De volgende dag komt de eerste uitdaging: de laadbak gaat eraf. Maar eerst wordt de gastank uit de laadbak getakeld nadat de achterverlichting, achterklep en bumper van de wagen zijn verwijderd en opgeborgen. Het aftillen van de laadbak gaat zeer gecontroleerd en zonder beschadigingen aan de lak. Knap werk, jongens! Als ‘ie in de lucht hangt, rijdt ik de Dodge er onder vandaan. Wat er dan tevoorschijn komt valt ons echt mee. De chassisbalken zien er goed uit – het is geen gore roest/modder zooi (scheelt een hoop werk) – en het plaatwerk is geen verzameling gaten met wat staal eromheen. Onder de laadbak wordt een steiger opgebouwd zodat we de takellift iets kunnen laten zakken en de laadbak op dit steiger komt te rusten. De benzinetank laten we zitten. De motor start nu alleen nog maar op benzine, vooral afblijven dus. De remleidingen worden hier en daar iets losgehaald van het chassis.
De wielen willen we eraf halen, maar ik ben dus de wielsloten vergeten! Maar met zoveel gereedschap moet dat geen probleem zijn. Onzin dingen! Als Cees de speciale bouten heeft verwijderd besluit ik ze niet meer terug te plaatsen.
Mijn vader heeft zich meteen, gewapend met schuurmachine en staalborstel, fanatiek op de chassisbalken geworpen. We doen alles met de hand.
Na een rondje inspectie moet er hier en daar toch wat plaatwerk ingelast worden aan de achterkant van de cabine (de onderste rand en de rechter onderhoek) en kopkant van de laadbak (de beide hoeken). We repareren ook nog de binnenkant van beide wielkasten (hier heeft Cees nieuwe stukken plaat in moeten lassen en nieuwe randen moeten creëren). Ook de plek rondom de gasnippel pakken we maar meteen mee, want dat ziet er verdacht uit.
Het weer zit deze vakantie duidelijk niet mee. We zijn blij met de partytent die we met spanbanden vast hebben moeten sjorren omdat ‘ie anders de lucht in dreigde te gaan. Het waait soms zo krachtig, dat we op de wind kunnen leunen, waarbij de wolken angstvallig snel langs de hemel voortrazen. Dan kan je de volgende dag ineens weer getrakteerd worden op een windloze ochtend met een strak blauwe lucht. We zijn niet in het warme Spanje terechtgekomen, waar we op gerekend hadden. De koffer met zomerkleding blijft onaangeroerd. Een dagtripje Barcelona zit er in ieder geval niet in, misschien skiën in de Pyreneeën wel.
Koppige ezel
We hebben een dunnere plaatstaal nodig dan het stuk dat we bij ons hebben. We moeten ernaar op zoek in Lloret. Fuck a duck, nu start de Suburban niet meer! Euhh, leuk zo’n Chevy-kloon.
We gaan met de Cadillac naar beneden. In de ferreteria ontmoeten we Jaap, ook een Nederlander, die ons hoort praten en zegt nog wel een stuk plaatstaal in zijn garage te hebben hier. We noteren zijn telefoonnummer en adres. We vliegen vervolgens van de ene kant naar de andere kant van de stad echter zonder resultaat. We besluiten Jaap dan toch te bellen en we mogen langskomen. Hij geeft ons het stuk plaatstaal mee. Wij nodigen hem uit een dezer dagen bij ons langs te komen voor een bakkie koffie.
Cees is een halve dag aan het sleutelen aan z’n ezel om hem gestart te krijgen. Waarschijnlijk weigert het startrelais, maar waar zit dat ding? Hij vindt wel een dikke draad aan de startmotor die hij ook terugvindt onder de motorkap maar dan ergens in het schutbord verdwijnt. Daar meet hij overigens maar 6 volt op bij de startmotor i.p.v. de gebruikelijke 12 volt. Maakt hij een verbinding met de startkabels van accu naar deze draad, dan start de motor! Dan maar een bypass maken vanaf de accu naar een lichtschakelaar (gevonden in de garage van Peter) in het dashboard en terug naar die dikke draad; met één druk op de lichtschakelaar start de Sub – startstopsysteem! Ha,ha, are you serious? Hij zet tevens de acculader op de accu.
We blijven de hele week startproblemen houden met de Sub. Op een dag gaan we boodschappen doen in Lloret en nemen de ezel mee. We gaan eerst bij een bakkertje ontbijten en zetten de auto op een parkeerplaats. Als we na het ontbijt verder willen start de Sub wéér niet! Met behulp van startkabels en een reserve accu krijgt Cees hem weer aan de praat. We gaan boodschappen doen, maar Cees blijft nu in de auto achter met draaiende motor. Als hij die middag weer onder de auto gaat liggen blijkt een bout aan de startmotor met een kwart slag aangedraaid te kunnen worden. De Sub start vervolgens direct.
De acculader krijgt de accu niet vol, zelfs niet na 48 uur. Als Peter overkomt uit Nederland en de Sub voor een dag leent, geven we hem de reserve accu met startkabels mee. Hij komt aan het einde van de middag thuis, maar met de mededeling dat de altmeter op hol is geslagen. Metertje ging van links naar rechts en weer terug. Hij had het gevoel dat de accu wel eens een beetje versleten zou kunnen zijn. Hij heeft de reserve accu erin gezet en aangesloten.
Dat wordt weer een halve dag sleutelen. Als Cees een en ander aan het doormeten en proberen is ziet hij bij toeval een vonk aan de dynamo. Hij haalt de dynamo eruit en ziet dat het asje (pennetje), dat zorgt voor doorvoer van spanning aan de accu, zo heet is geworden dat ‘ie in tweeën is gesmolten. Hij vervangt dit asje door een originele M6 bout, hangt de dynamo weer terug en start de Sub. Het batterijmetertje reageert nu weer normaal.
De restauratie van Dodge ligt op schema – lekker bezig!
Zwarte piet? Spanje… ach ja, vandaar…
Deadline staat nog steeds op eind mei. Het project loopt op rolletjes. We hebben ruimschoots de tijd om alles af te krijgen en weer in elkaar te zetten. Af en toe pakken we een terrasje in Lloret de Mar of Tossa en lopen we wat de kuieren over de boulevard.
Tussendoor doen we boodschappen; we halen slotbouten, disolvente (sla me dood, ik weet wat het is, maar weet nu dus de Nederlandse benaming niet hiervoor), toraxrol, kwasten, spuitbussen zwarte verf, waterproof schuurpapier. We sjouwen van hot naar her en worden al snel herkend in de winkels. Ze hebben niet altijd alles en al helemaal geen voorraad: op is op. Ze zijn in ieder geval vriendelijk en behulpzaam bij het zoeken naar onderdelen of het gereedschap dat we nodig hebben. Met een vertalingprogramma op google (leuk, maar ze spreken hier geen Spaans, maar Catalaans) en wat handen en voetenwerk komen we er wel. Handig is ook om oude onderdelen mee te nemen om die in winkels te laten zien en dan zoeken zij nieuwe op.
Ik maak de wielkasten kaal en het gedeelte van de laadvloer waar de gastank staat. De schokdempers achter neem ik ook onder handen inclusief de achteras en aandrijfas. We behandelen deze schoongemaakte delen met Owatrol. Hierna gaat alles afgelakt worden in zijde glans zwart. Er is flink doorgewerkt en het resultaat mag er zijn. Cees is met het laatste laswerkje bezig als de zuurstof op raakt. Er is geen reservefles, maar we zijn klaar! De steunpunten van de laadbak op het chassis èn de onderkant van het draagrek of frame, waar de gastank op rust, behandelen we na het schoonmaken met Liquid Rubber.
Het weer is al weken hetzelfde: grauwe, grijze luchten met af en toe droge perioden. Er heeft zich vandaag aan het eind van de dag een wonderbaarlijk fenomeen voorgedaan. De grijze en soms ook witte substantie in de lucht is enigszins geweken. Een verbazingwekkend licht werd verspreid door een vurige bal dat een weinig warm aanvoelde 🙂
Getver wat nu weer!!
Als we besluiten de ezel weer van stal te halen om erop uit te trekken voor een korte onderbreking, weigert ‘ie op de terugweg over te schakelen op benzine. Dat gaat spannend worden! We rijden op de laatste druppel de urbanisatie binnen. Cees rijdt de Sub tot bijna onderaan het huis van Peter, maar dan is het op en we staan definitief stil met een lege gastank. We weten van Jaap dat er sinds kort gas getankt kan worden in Lloret. Mijn vader gaat eerst eens polshoogte nemen hoe, wat en waar. De Sub lieren we intussen op de aanhanger, knopen de Cadillac ervoor en wachten af. Als mijn vader terug is met goed nieuws rijden we de combinatie naar Blanes om gas te tanken. Gelukkig startte ‘ie vervolgens weer en kon ik h’m weer rijdend mee terug nemen. We blijven de rest van de vakantie dan maar op gas rijden.
Sticker
We hebben een sticker van een Spaanse ezel* gekocht en die op de kont van de Sub geplakt! Vonden we wel toepasselijk.
*In Catalonië sterft ondertussen de Catalaanse ezel uit. Jaren geleden werden de ezels nog gebruikt als vervoermiddel en waren zo’n 50.000 ezels in de regio rondom Girona en in de Spaanse Pyreneeën te vinden, in 2007 waren dat er nog maar 300. Sala en Álex Ferreiro uit Banyoles ontwierpen een sticker met de Catalaanse ezel erop om aandacht te trekken voor het uitsterven van dit dier. Het nieuws kwam in de pers en de ezel werd in korte tijd enorm populair. Al gauw werd het een symbool van Catalonië en werd het doel van de sticker, namelijk het tegengaan van het uitsterven van de ezel, verwaarloosd. Vertegenwoordigers van de Catalaanse beweging hebben het symbool aangenomen als tegenhanger van de toro de Osborne. Langzamerhand vind je de ezel overal terug. Net als de stier van Osborne zul je ook dit dier op stickers, deuren, shirts, sleutelhangers en andere souvenirs vinden.
De tijd vliegt
We kunnen het in de laatste week die ons nog resteert rustig aan doen met de opbouw van de Dodge, tijd genoeg. Laadbak terugzetten en goed richten, gastank terugplaatsen en aansluiten, de kist zetten we weer in elkaar, Dodge wassen en poetsen. Alles ziet er weer strak uit! Ik start de Dodge en rijd hem onder de tent vandaan naar boven. Op ons gemak breken we de werkplaats af en ruimen we alles netjes weer op.
We besluiten een dag eerder dan gepland terug te rijden naar Nederland. De gereedschapskar gaat op de aanhanger, zodat de Sub wordt ontlast en de aanhanger wat gewicht krijgt en zodoende niet achter de Cadillac ligt te stuiteren. Ik rijd de Dodge dus weer terug. Na een probleemloze en vlotte rit van twee dagen komen we weer heelhuids thuis.
– – – – ———————- Its a Dodge thing … you woudn’t understand ————
Happy house in nature!
www.CasaGekko.wordpress.com
SLOTCONCLUSIE
Het zijn wereldse 3 weken geweest; lekker kunnen hobbyen en knutselen aan de auto(‘s). Een vakantie ook met nogal wat hobbels, maar ja, je kan ook thuis op de bank blijven zitten. Het Dodgeproject liep overigens op rolletjes!
De Cadillac brengen we weg om na te laten kijken. De linker schokdemper blijkt lek! Er worden twee nieuwe gemonteerd en de Cadillac rijdt weer als vanouds!
De Suburban rijdt nog steeds niet op benzine; Cees en Raid buigen zich over het probleem zodra ze even tijd hebben. De Sub is technisch een wrak, zo constateren ze. Er is behoorlijk wat knutselwerk aan de bekabeling verricht en dit moet hersteld worden: bekabeling beveiligen, bloot liggende kabels netjes aftapen en ondeugdelijk aangebrachte bekabeling verwijderen (er zijn doorverbindingen en noodvoorzieningen gemaakt, maar niet op de juiste manier). Ze vinden een boordcomputer achter het dashboardkastje waarvan de printbanen in de printplaat verbrand zijn. Iets heeft voor kortsluiting gezorgd op de boordcomputer en deze printbanen doen verbranden. Waarschijnlijk is met een nieuwe boordcomputer ook het benzineprobleem opgelost, omdat de injectoren geen spanning krijgen en dus geen benzine.
We maken voor de Dodge een afspraak bij Roel voor nog wat las- en spuitwerk. Cees wil de twee rotte plekken aan de laadbak achter de bumper repareren. Na nog wat plamuur en schuurwerk zal dan de laadbak zo goed als klaar staan om in de kleur gespoten te worden.
En dan dat gedoe in België. Wij dachten dat alles okay was, omdat alles gewogen was en wij ook wel politiecontrole hebben gehad in het verleden; krijgen we nu een boete voor overbelading! We weten het nu even niet meer. Wij willen echt met zekerheid en voldoen aan de regels de weg op. We gaan dit tot de bodem uitzoeken. Mijn vader is een week bezig geweest om zich in de materie te verdiepen. Het enige echte goede antwoord vindt hij via de technische dienst van de RDW in Almelo (zie ook hun site). Hij heeft zijn bevindingen meteen maar op papier gezet: zie hieronder. Een beetje een technisch verhaal, MAAR: als je het eenmaal weet is het simpel.
Een auto met daarachter een aanhangwagen met lading
Om nu te weten te komen wat wel en wat niet toegestaan is moeten we de hele combinatie beschouwen. Er worden eisen gesteld aan het trekkende voertuig en aan de aanhangwagen.
De eisen die gesteld worden betreffen:
1. Het trekkende voertuig:
a. De maximum massa die het voertuig mag trekken.
b. De maximum massa die op de assen uitgeoefend mag worden.
2. De aanhangwagen:
a. De maximum massa die de aanhangwagen mag vervoeren.
b. De maximum massa die op de assen uitgeoefend mag worden.
Even enige begrippen die hierbij gehanteerd worden:
massa betekent: gewicht
aanhangwagen: er zijn twee soorten aanhangwagens:
middenasaanhangwagens en meer-assige aanhangwagens. Middenasaanhangwagens hebben 1 of meer assen in het midden onder de aanhangwagen. Staan deze assen niet verder dan 1 m uit elkaar dan is er nog steeds sprake van een middenasaanhangwagen.
Staan de assen verder uit elkaar, dan is het een meerassige aanhangwagen (bijvoorbeeld een schamelwagen).
De technische gegevens
Trekkende voertuig (Cadillac Escalade)
massa rijklaar 2808 kg
massa ledig voertuig 2708 kg
technische max. massa 3266 kg
toegestane maximum massa 3266 kg
max. last as nr. 1 1724 kg
max. last as nr. 2 1860 kg
Max. te trekken massa indien aanhangwagen:
ongeremd 450 kg
autonoom geremd 3200 kg
middenas geremd 3200 kg
Aanhangwagen: 3-assige middenasaanhangwagen (Ifor Williams)
massa rijklaar 807 kg
massa ledig voertuig 807 kg
technische max. massa 3500 kg
toegestane max.massa 3500 kg
aadvermogen 2693 kg
max. last as nr. 1 – 1167 kg, as nr. 2 – 1167 kg, as nr. 3 – 1167 kg
max last onder de koppeling 150 kg
Dodge W 200:
massa ledig voertuig 2200 kg
Berekeningen van maximum massa’s
Het trekkende voertuig.
Het maximum gewicht dat de Cadillac mag trekken is 3200 kg (zie kenteken: max. te trekken massa).
Dit is echter het totale maximum, dus lading PLUS aanhangwagen.
Het maximum gewicht van de lading op de aanhangwagen is dus deze maximum te trekken massa MIN het ledig gewicht van de aanhangwagen.
Het ledig gewicht van de aanhangwagen is 807 kg.
Het gewicht van de lading mag dus maximaal: 3200 kg – 807 kg = 2393 kg zijn.
De aanhangwagen.
Ook voor de aanhangwagen geld echter een maximum lading gewicht.
Op het kenteken van de aanhangwagen staat als laadvermogen 2693 kg.
Het laadvermogen is het verschil tussen de maximum massa van de aanhangwagen en de massa ledig gewicht.
In dit geval dus 3500 kg – 807 kg = 2693 kg.
Hier zie je dus duidelijk het verschil tussen wat de auto nog mag trekken en wat de aanhangwagen als maximale lading mag hebben.
Nu naar de eisen voor wat betreft het maximale gewicht op de afzonderlijke assen
De Cadillac
Maximum last as nr. 1 = 1724 kg
Maximum last as nr. 2 = 1860 kg
Aanhangwagen
Maximum last as nr. 1 = 1167 kg
Maximum last as nr. 2 = 1167 kg
Maximum last as nr. 3 = 1167 kg
Om te weten te komen of dit praktisch gezien ook aan de eisen voldoet moet je dus gaan wegen.
We nemen nu de Belgische weeg resultaten.
De Cadillac
– – —- – max. massa | weeguitslag | correctie | na correctie | overlading
– – ——–kenteken
as 1 . . . . . 1724 kg . . . . . . 1430 kg .. . . . 4% .. . . . . 1373 kg . . . . . ==
as 2 . . . . .1860 kg . . . . . . 2000 kg . . . . 4% . . . . . .1920 kg . . . . . 60 kg
Totaal . . . 3270 kg . . . . . .3430 kg . . . . 3.3%. . . . .3317 kg. . . . . . 47 kg
Wat hier opvalt is de 3270 kg maximale massa totaal. Het is niet het totaal van as 1 en as 2
(dat zou dan 3584 kg zijn).
Misschien wordt hier bedoeld de toegestane maximum massa volgens kenteken, zijnde 3266 kg (maar dan klopt het nog niet helemaal).
De aanhangwagen
– – – —– max. massa | weeguitslag | correctie | na correctie | overlading
– ————kenteken
as 1. . . . . . . 1167 kg. . . . . . 1660 kg . . . 3.3% . . . . 1605 kg . . . . . 438 kg
as 2. . . . . . . 1167 kg. . . . . . 1120 kg . . . 3.3% . . . . 1083 kg . . . . . ==
as 3. . . . . . . 1167 kg. . . . . . .650 kg . . . 3.3% . . . . . 629 kg . . . . . ==
Totaal. . . . .3500 kg. . . . . .3430 kg . . . 3.3% . . . . 3317 kg
Ook hier valt de 3500 kg bij maximum massa op. Tel je het op dan is het 3501. Ook hier neem ik aan dat bedoeld wordt de maximum toegestane massa volgens kenteken, zijnde 3500 kg.
Hieruit blijkt dat as nr 1 te zwaar belast is.Het totaal gewicht van de lading blijft onder het maximum maar de maximale massa op as nr 1 wordt overschreden. Dit is inderdaad een overtreding. Dit i.v.m. De betreffende asconstructie, de beremming, de druk op de banden, de belading etc.
Nu de weeg uitslagen Belgie versus Pernis
– – ————————————-Belgie –| —Pernis
De totale combinatie. . . . . 6860 kg . . . 6620 kg
aanhangwagen
as 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1660 kg . . . 1360 kg
as 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1120 kg . . . 1080 kg
as 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .650 kg . . . 1020 kg
Totaal . . . . . . . . . . . . . . . . . 3430 kg . . . 3460 kg
Hier valt op dat er grote verschillen zijn is de onderscheidene gewichten. Met name de massa op as 1 betreft een groot verschil.
Hoewel ook deze massa (1360 kg ) nog boven de toegestane maximum massa van 1167 kg is.
Het verschil in gewichten komt doordat we in Pernis de Dodge andersom op de trailer hebben gereden. Dat levert wel degelijk verschil op. De plaats van de Dodge op de aanhangwagen kan in deze van groot belang zijn.
Conclusie
De opstelling zoals die was ten tijde van de meting in België voldoet niet aan de voorschriften.
Bekijken we de totale combinatie trekkend voertuig plus aanhangwagen plus lading dan zien we dat de aanhangwagen plus lading een totale massa heeft van 3430 kg.
Kijken we naar het kentekenbewijs van de Cadillac, dan zien we dat de maximaal te trekken massa 3200 kg betreft. Hier is dus een overschrijding van 230 kg. Dit betekent dan de Cadillac deze massa niet mag trekken, maar: in Nederland wordt in de regel een gedoogbeleid van circa 10% overbelading aangehouden (3200 + 10% = 3500). In Belgie zijn ze wat strenger en bekeuren bij circa 5% overbelading.
Wil je de huidige combinatie, aanhangwagen plus Dodge, blijven trekken dan zou je een auto ervoor moeten zetten met op het kentekenbewijs een maximum te trekken massa van 3430 kg. Een andere mogelijkheid is het gewicht van de Dodge met 230 kg verlagen (????)
Ten aanzien van de huidige aanhangwagen geldt dat deze de Dodge wel mag vervoeren. Immers de Dodge weegt 2623 kg (= 3430 kg (weeguitslag België van de aanhanger) – 807 kg (massa ledig voertuig) = 2623kg voor de Dodge) (Jeetje, ik rij met een tank!!) terwijl het laadvermogen 2693 kg is.
Echter, je moet ook naar de druk op de diverse assen kijken en dan blijkt dat op de voorste as een overschrijding is.
Dit zou praktisch gezien opgeheven kunnen worden door de Dodge iets te verplaatsen zodat het gewicht op de voorste as minder wordt. Dit zou je proefondervindelijk moeten doen op de weegbrug. Je zou kunnen kiezen voor een drieasser Ifor Williams die 75 cm langer is, maar die extra centimeters zijn geen hete lucht! De aanhanger wordt dan ook weer zwaarder; dan komen we met onze tonnage niet meer uit.
Ten tijde van de weging in België waren er volgens mij twee elementen die het gewicht nadelig beïnvloed hebben.
1. De Cadillac was kreupel (linker schokdemper was stuk)
(Hierdoor zakt de achterzijde van de auto iets meer door de vering. Het gevolg is volgens mij dat de voorzijde van het gewicht op de aanhangwagen zwaarder komt te drukken op de voorste as van de aanhangwagen).
2. De drie assen van deze aanhangwagen staan niet in het midden, maar iets uit het midden (meer naar achter dan naar voren – afstand middelste as vanaf het hart = 18 cm naar achteren).
(Volgens mij heeft dit ook een nadelig effect op de druk op de voorste as, omdat juist het zwaartepunt van de lading (voorzijde Dodge) op de voorzijde van de aanhangwagen rust). We gaan kijken en informeren voor een eventuele aanschaf van een andere aanhanger; vervolgens een proefrit maken en de weegbrug op.
Nergens in Nederland is er overigens een weegbrug die de assen afzonderlijk kan wegen(!)