Restauratie carrosserie in 2004
Donderdagavond 8 januari 2004
Gisterenavond begonnen met restauratie van mijn Dart. We zijn 1,5 uur bezig geweest en hebben een begin gemaakt.
Spiegels gedemonteerd, evenals antenne, Dodge-embleem op motorkap, achterverlichting (gehele units), sierstrips en alle stickers rondom verwijderd. Vervolgens hebben we een begin gemaakt met schuurwerkzaamheden en zijn begonnen aan de linkerachterkant, want hier vertoont de lak verdachte plekken (pukkels op de lak – ‘blisters’).
Zaterdag 10 januari 2004
Een paar uur gewerkt. We zijn flink opgeschoten. Nog één en ander geprobeerd te verwijderen aan raam- en wielkaststrips (dit krijgen we echter niet voor elkaar evenals de sierstrip op de voorschermen; is nogal trikkie). Ook de linkerspiegel en de rechter ruitenwisser laten zich niet verwijderen. Hier moet Jan even naar kijken. Hoe meer we demonteren, hoe mooier het uiteindelijke spuitwerk. De bumpers, voorgril/koplampen en de deurgrepen echter blijven zitten evenals de reflectoren en raamlijsten rondom! We nemen niet meer werk op ons hals dan noodzakelijk en financieel is er ook een grens…
We zijn opgeschoten met het schuren van de gehele wagen. Her en der komen we over de gehele wagen verdeeld ‘blisters’ tegen (= opbranden van de Amerikaanse plamuur doordat men de plamuur te snel heeft willen drogen of slechte kwaliteit plamuur) en dit komt door de lak heen tevoorschijn. Dit vergt extra lang werk om al die blisters eruit te schuren tot op het plaatwerk (metaal) met een grove korrel schuurpapier (80), anders komen ze gewoon weer terug. De rest van de wagen wordt geschuurd met een fijne korrel (120).
De Dart is dus al eens onderhanden geweest. Er is dus al eens plamuurwerk verricht en er zijn delen overgespoten (dit is te zien aan de verschillende kleuren lak die op de auto zitten). Maar basic is het de eerste (oorspronkelijke) lak die er nog op zit.
Dinsdagavond 13 januari 2004
We zijn circa 1,5 uur bezig geweest met plamuren en schuren om de Dart weer strak te maken. Ook de zichtbare deuk voor op het dak bij de raamlijst is nu weer strak. We zijn nog lang niet klaar met plamuren en schuren. Dart is nu één groot vlekkenmonster. Eigenlijk wel gaaf, is nu een stoere Dart.
Ik ben aan het rechter achterscherm (deze kant is het ergst) begonnen met wegschuren van roest. Deze komt onder de oude plamuur tevoorschijn tijdens het opschuren van de Dart. Deze is zo hardnekkig dat ik korrel 60 heb gebruikt. Er is destijds gewoon over de roest heen geplamuurd, deze is nooit goed verwijderd. We zijn er net op tijd bij!
Woensdagavond 14 januari 2004
Schuren, schuren, schuren …
Maandag 19 januari 2004
Jan is begonnen aan rechter wielkastscherm voor. De grote roestplek die hier zat, heeft hij eruit geslepen. Hier zit nu een nieuw stuk plaatwerk in.
Dinsdag 20 januari 2004
Aan de gehele linkerkant van de Dart zijn de roestplekken eruit geslepen. Dat wil zeggen: in de wielkastschermen voor en achter en een groot stuk in de dorpel bij linker achterdeur. Hier zijn nieuwe stukken plaatwerk ingezet. Cees heeft deze plekken met plamuur bijgewerkt om het geheel weer vlak te krijgen en opgeschuurd en vervolgens weer opnieuw geplamuurd en opgeschuurd. Dit moet zeker wel een paar keer gebeuren om de auto weer strak en de body weer in vorm te krijgen.
De linkerspiegel is inmiddels verwijderd.
Ook de sierstrips op de twee voorschermen liggen er nu af. Deze zitten niet, zoals de rest, met twee schroeven aan de auto vastgedraaid, aan ieder uiteinde van de strip één schroef, maar deze zijn van voor naar achter van hun clips af te schuiven. Alle plastic clips, die de sierstrips op hun plaats houden, zijn over de gehele auto verwijderd. De gaten worden dichtgemaakt met plamuur en de sierlijsten worden er later opgelijmd, evenals het Dodge-embleem. Zo kan er geen water meer tussen de sierstrips en de lak gaan zitten en dus ook geen roest. Bouten en bevestigingsgaten kunnen ook niet meer roesten, want die zijn er niet meer.
De onderste raamlijst voor is verwijderd, daar er enige roestplekjes onder zitten die aangepakt moeten worden.
In het verleden hebben ze de rubber raamlijst ooit afgekit aan de raamkant. Dit is verkeerd. Alle troep tussen rubber en het raam wordt verwijderd en hier wordt alleen wat talkpoeder tussen gedaan. Het rubber moet soepel blijven en water afvoeren. De rest van de raamlijsten blijft zitten. We halen ons niet meer werk op de hals dan noodzakelijk en het verwijderen is ook risicovol!
De wielkaststrips zijn verwijderd door de vastgeroeste bouten, die ze op hun plaats houden, weg te slijpen. Dit ging ook niet vanzelf.
De rechter ruitenwisser is aan de basis in de lengterichting ingeslepen (anders kregen we deze niet verwijderd) en wel zo, dat dit niet te zien is als de ruitenwisser straks weer op z’n plaats zit.
Alle gaten waar spiegels, antenne, Dodge-embleem en de sierstrips hebben gezeten, worden dicht geplamuurd.
Dart is nu helemaal kaal, staat in z’n nakie…
Dinsdag 10 februari 2004
Jan heeft inmiddels de gehele Dart nagelopen en alle rotte plekken eruit gehaald en vervangen door nieuwe stukken plaatswerk. Ook onder de motorkapruimte heeft hij de roestplekken aan linker- en rechterbinnenscherm achter tegen schutbord, weggeslepen en nieuw plaatwerk ingezet en behandeld. Op de linker ingelaste plaat heeft hij zijn naam gegraveerd… ;-))
Met drie man sterk is er geschuurd aan de auto als voorbereiding op de spuitplamuur die vervolgens aangebracht gaat worden.
Woensdag 11 februari 2004
Dart staat in de spuitkabine en wordt in de spuitplamuur gezet/gespoten (hier was 6 liter voor nodig). Dart is incognito …
Donderdag 12 februari 2004
Dart wordt geschuurd (180). Dit schuren vergt wel enige dagen. Nu de Dart in de spuitplamuur staat en egaal van kleur is (lichtgele plamuur), worden eventuele deuken en oneffenheden goed zichtbaar. Er moet nog één en ander geplamuurd worden om de auto strakker te krijgen.
Dart gaat weer de spuitcabine in voor aanbrengen van de grondverf (Dart is tweemaal behandeld, er zit nu circa 6 liter grondverf op), waarna slijpen met waterproof schuurpapier korrel 500 of 1000.
De binnenkant van de achterklep en motorkap zijn in de bodycoating gezet (grijs), nadat grofweg de roest hier is weggeschuurd. De motorruimte en de binnenkant van de deurstijlen worden in de grijze lak meegespoten.
Zaterdag 21 februari 2004
Dart is helemaal afgeplakt en wordt vandaag gespoten!
(één blik = 4 liter verf = € 225,– = Toyota 199 Silver met = twee componentenlak (hardere laksoort) + 4 liter 2K (twee componenten) blanke lak). Er is dus 2K lak gebruikt in plaats van waterdragende lak.
Zondag 22 februari 2004
Dart pakken we uit, net een cadeautje… We bewonderen het resultaat.
De lak moet nu een paar dagen uitharden.
Maandag 23 februari 2004
Er is begonnen met het opbouwen van de Dart.
Woensdag 25 februari 2004
Dart gaat weer op een Dart lijken!
De verlichting achter is weer werkzaam.
Het Dodge-embleem is helemaal schoongemaakt (kit verwijderd), opgepoetst met handzeep en teruggezet.
De sierstrips zitten weer op hun plaats evenals de wielkaststrips, wat nogal tijd en moeite heeft gekost om ze strak op de auto terug te plaatsen. Ze zitten aan de auto gelijmd met speciale kit. Deze strips worden opgepoetst met commandant. Enkele sierstrips zijn toch weer met bouten vastgezet (alleen aan de uiteinden) om ze strakker op de auto te krijgen, alleen lijm was niet voldoende.
Links is de nieuwe spiegel geplaatst. Echter, het spiegelgedeelte hangt in zijn kogelgewricht los op de auto en is niet meer te stellen. Jan is hier wel even ziek van, wat nu… Hij gaat bekijken of dit valt te veranderen, anders gaat de oude spiegel terug. De oude spiegel wordt eerst opgeschuurd met een mengsel van vogelzand (heel fijn soort zand, wordt in de bouw gebruikt) en azijn om deze weer te laten glimmen.
Bij nadere bestudering kom ik erachter dat de spiegel tevens op de verkeerde plek op de auto is gemonteerd, dit wordt hersteld.
Twee bussen ML Tectiel gehaald om de binnenkant van deuren en dorpels mee in te spuiten. Jan zal in de dorpels gaatjes boren om de tectiel hierin te kunnen aanbrengen en deze vervolgens afsluiten met een rubbertje. Ook de binnenkanten van de wielkastschermen voor worden behandeld en overal waar nieuwe stukken plaatwerk ingelast zijn!
De ramen worden schoongemaakt en lak en nevel worden verwijderd.
Er worden afwerkrandjes (zwart; coating Bitumen) aangebracht overal waar raamrubbers overgaan in het nieuw gespoten plaatwerk. Dit geeft een mooi afgewerkt resultaat. Ook het brede gedeelte tussen de chromen deurlijsten en het dak wordt zwart gemaakt.
De rechterspiegel wordt niet meer geplaatst.
De onderste sierstrips, onder de portieren, komen er niet meer op terug.
De antenne komt niet meer terug op de auto.
Donderdag 26 februari 2004
Dart mag naar huis. De lak moet nu eerst een paar dagen uitharden en afgespoeld worden met water met (natuur)azijn. De lak heeft zes weken nodig om uit te harden.
Vrijdag 27 februari 2004
Dart staat onder 15 cm dikke laag sneeuw!
Woensdag 17 maart 2004
Sticker op kont van Dart laten plakken door
Studio Guthschmidt
Link: www.guthschmidt.nl
You must be logged in to post a comment.