Restauratie Dodge W200 2004

Restauratie carrosserie in 2004.

Photobucket

Na een bizar ongeval op de snelweg en een gehavende Dodge, vindt er een totaalrestauratie plaats. Dankzij een taxatierapport en een allriskverzekering zijn de kosten voor deze restauratie gedekt. Tevens biedt dit de gelegenheid om het ‘staalluis’, dat rondom heeft toegeslagen en gaten in het plaatwerk heeft achtergelaten, aan te pakken.

Dinsdag 30 november 2004 t/m zaterdag 8 januari 2005
Dodge om 16.00 uur weggebracht naar schadehersteller/spuiterij RG Autoschade (René) ‘Westvlietweg’ Den Haag. Het gaat allemaal heel snel. We geven het uit handen. Wij hebben zelf nìet de beschikking over ruimte en tijd om het zelf te doen. Ik kan af en toe komen kijken en er zal een fotorapportage gemaakt worden. Dido gaat fulltime aan de Dodge werken.

We hebben dus behoorlijk wat aan plaatwerk gekocht, het meeste is imitatiespul uit Taiwan. Shit, is Dodge stiekem toch een Japanner…

Echter, we hebben problemen met de nieuwe deuren. Deze passen niet!! We hebben besloten de originele deuren te restaureren. Gaat wat meer tijd en geld kosten, maar niet passende/sluitende imitatie deuren zijn géén optie. Dodge accepteert toch geen Japans imitatiewerk (hi,hi). Voor de deuren proberen we ons geld weer terug te krijgen.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

(zaterdag 11 december)
Dodge ligt in onderdelen verspreid door de hele werkplaats. Losgehaald zijn: deuren, gril, achterklep, bumpers, linker zijscherm, voorscherm, paravaan en ruitenwissers, en dit is nog maar het begin… …

Er is hier en daar veel nieuw plaatwerk ingelast. Restauratie is zeker géén overbodige luxe!

De rechter wielkastrand is volledig weggerot en de linkerkant is ook niet helemaal gaaf meer. Beide wielkastranden zijn nieuw ingelast door gebruik te maken van de kwartpanelen die ik eerder in het jaar al had aangeschaft. Niet de gehele kwartpanelen zijn ingelast, alleen de randen. De rest – bodyline van de bak – is goed (hier zit geen roest) en dus intact gelaten. Binnenkant plaatwerk is met bodyshoot ingespoten en de randen aan de binnenkant zijn met speciale (elastische) zwarte kit – soort strijkkit, merk Du Pont – afgewerkt.

Jan (broer van Cees) heeft eerder dit jaar het plaatwerk rondom de gasnippel vernieuwd! Dit was te dramatisch om te laten zitten en was de eerste zet om Dodge stap voor stap te restaureren… … Het gaat nu alleen even wat sneller!

De rechter hoek onder de cabine achter is doorgerot en hier zit nu nieuw plaatwerk in. Dido heeft ook de linker hoek van de cabine gerepareerd.

De onderste helft van de deuren zijn weggeslepen en hier is nieuw plaatwerk ingelast. Het restant aan plaatwerk afkomstig van de kwartpanelen is hiervoor gebruikt. Verder zijn de deuren geheel uitgekleed en worden aan de binnenkant met tectiel behandeld. De handgrepen worden apart gespoten (mat zwart). Raam- en deurrubbers worden vernieuwd. Vervolgens worden de deuren strak gemaakt met aluminiumplamuur en glasvezel(plamuur); zééééér sterk spul.

Aan het voorfront komt een rotte plek tevoorschijn nadat gril, voorscherm en bumper zijn verwijderd. Het stukje plaatwerk is weggehaald, maar betreft geen dragende delen, dus wordt zo gelaten.

De hoek links aan de achterkant van de bak, onder de klep, wordt gerepareerd.

Verder wordt de Dodge in de spuitplamuur gezet en is er héél véél schuurwerk te doen…

Photobucket

Photobucket

Photobucket

(zaterdag 18 december)
We besluiten ook de bak los te halen van het chassis, wat in eerste instantie niet de bedoeling was. De gastank gaat eruit. De bak kan nu los en apart gespoten worden.
De gastank brengt Cees naar zijn pakhuis, want deze mag niet in de spuiterij opgeslagen blijven. De tank wordt opgeschuurd, in de zinkspray gezet en vervolgens mat zwart gespoten. Ook maakt Cees een nieuw stalen rek/frame voor de tank. Ook deze wordt in de zinkspray gespoten en vervolgens mat zwart.

Nu de bak naast het chassis ligt komen de roestdelen tevoorschijn aan de voorkant van de bak. Na de restauratie en afwerking wordt de bak met een heftruck weer teruggeplaats op het chassis.

Vervolg plamuren, schuren, plamuren, schuren…

Photobucket

Het plaatwerk van de gehele pick-up is aan de onderkant in de bodyshoot gezet. Ook de binnenkant en bodem van de bak zijn ermee behandeld, tevens de binnenkanten van voor- en achterbumper en het onderste gedeelte van de achterkant cabine. Bodyshoot overal… goed spul, beschermd o.a. tegen steenslag/krassen en is harder dan lak. De lak wordt hier later gewoon overheen gespoten.

Ik heb drie dikke boeken meegekregen van René om een nieuwe kleur uit te zoeken voor mijn Dodge. Uiteindelijk blijven er twee kleuren over waar ik tussen wil kiezen. René heeft het oude zijscherm in deze twee kleuren gespoten en dit als demo aan ons meegegeven; aan ons de keus. Ik heb uiteindelijk een donkerder variant uitgezocht van de kleur die er al op zat (oud: Mazda, Coral brown red Mica). Ben benieuwd!!

Photobucket

Photobucket

Photobucket

(vrijdag 24 december)
Dodge is gespoten en staat te drogen in de spuitcabine als wij aankomen. De motorkap ligt er nu ook af en wordt opnieuw los gespoten i.v.m. een druiper. Terwijl wij toekijken wordt Dodge uit de spuitcabine gereden en vervolgens de motorkap opnieuw gespoten. We staan het resultaat te bewonderen. Wat is ‘ie strak en wat is de kleur mooi:

(één blik = 3 liter lak = € 310,– = Du Pont; Black Cherry Mica 3P9 P.0982 van Toyota 2002 = basis lak met een 2K (twee componenten) blanke lak = circa 4 liter).

René gaat op vakantie en sluit de deuren voor de komende 10 dagen. Dodge staat al die tijd lekker droog binnen. Dit jaar staat de Dodge binnen met de jaarwisseling. Vorig jaar stond de Dart binnen… Twee restauratieprojecten in één jaar klaargespeeld! Dat had ik nooit durven dromen…

We hebben een schuifruit met getint glas opgehaald. Dit vind ik heel erg gewaagd, maar heb het toch aangedurfd. Ben benieuwd!!

Photobucket

Photobucket

(maandag 3 januari 2005)
Er wordt begonnen met het opbouwen van de Dodge.

De deuren moeten weer aangekleed worden met het hang- en sluitwerk, de ramen, nieuwe rubbers, deurgrepen, enz., enz.

De voor- en achterbumper zijn mat zwart gespoten en worden teruggeplaatst.

De schuifruit achter met getint glas staat overigens echt stoer!

De bak wordt weer vastgeschroefd aan het chassis met de nieuw gekochte M10 slotbouten.

Het kost Dido ontzettend veel stel-, ruk- en trekwerk om het imitatie plaatwerk (zijschermen, voorscherm) goed te plaatsen en op elkaar af te stemmen. Dit gaat niet zo makkelijk. Hier is Dido niet blij mee. René helpt veel bij het opbouwen. Alle onderdelen zijn ook zo zwaar!

Cees heeft inmiddels ontzettend veel tijd (en geld) in de Dodge gestoken met heen en weer rijden voor kopen, ophalen en brengen van benodigde spullen en onderdelen. Het versjouwen, spuiten van de gastank en het in elkaar lassen van een frame. Hij verrast mij zelfs met de aanschaf van een 3-tonige luchthoorn met compressor.

Dodge is zo goed als klaar. Cees neemt de vreselijk zware gastank weer mee. Eerst wordt het frame op zijn plaats vastgeschroefd en vervolgens de gastank in de bak en op het frame getild. Hij heeft tevens een nieuwe gasslang gekocht om het geheel aan te sluiten.

Photobucket

Kentekenplaten op de bumpers en proefrijden maar! Doodeng vind ik het. We rijden naar de Binckhorst om benzine te tanken en weer terug. Het lijkt of ik weer voor het eerst in een W200 rij. We verliezen geen onderdelen onderweg, alles blijft zitten en niets rammelt.
Na deze proefrit neem ik hem mee naar huis.

Photobucket