Ardennentour 2010

3 Landentourweekend 2010

Photobucket

Dart weekend Ardennentour 2010

Vertrek Den Haag en aankomst Vielsalm: vrijdag 20 augustus 2010.
Aantal kilometers heen: 315 kmtr.

Vertrek Vielsalm richting Den Haag: zondag 22 augustus 2010, 16.00 uur.

Een 2-daags evenement met diverse toerritten door België, Luxemburg en Duitsland. Het complete evenement bestaat uit twee dagritten en een nachtrit. De rit wordt door de Recreatieve georganiseerd en de vaste kosten zijn € 75,– per auto (ongeacht het aantal inzittenden) voor deelname. De verblijflocatie is een klein hotel + camping “Aux Massotais” in de Ardennen – Baraque de Fraiture – op een uurtje rijden van Maastricht.

Daar we met de Dodge W200 wel vaker in het buitenland ‘off the road’ rijden, heb ik nu het plan opgevat met de Dodge Dart in de toekomst ‘on the road’ te gaan voor de afwisseling. Ik heb daartoe in gedachte ‘the most Complex and Dangerous Roads in the World’, zoals de Stelvio Pass in Italië, Col de Turini in Frankrijk, Trollstigen in Noorwegen, Transfagarasan road in Roemenië, om er maar een paar te noemen.

Maar, we gaan eerst eens proefrijden. Ik boek deze reis, omdat ik in de loop van de tijd veel veranderd heb aan m’n Dart (headers, flowmasters, hyjackers, sperdiff., rubbers vervangen door polyurethane). En om te bezien of er nog comfortabel in te cruisen valt, enzo, besluiten we eerst eens een weekendje dicht bij huis een en ander uit te proberen.

Voorbereiding: oliekoeler voor de automatische transmissie gemonteerd en verder wat onderhoud gepleegd.

Photobucket

Photobucket

Vrijdag

We zetten de Dart op de trailer – aha, een trailerqueen – achter de Cadillac en reizen af naar België. We hebben er mooi weer bij.

Photobucket Photobucket

Aankomst in hotel: 16.00 uur
Het hotel is gelegen in één van de mooiste gebieden in de Belgische Ardennen, precies midden tussen La Roche, Houffalize en Vielsalm. Een ideale uitvalbasis dus om de indrukwekkende natuur van deze streek via de nog vele kleine, spannende wegen met de auto te verkennen.

Wij melden ons bij de organisatie en nemen de route boeken voor de komende dagen in ontvangst. Deze avond genieten we van een 3 gangendiner in het restaurant.

Photobucket

Zaterdag – Start rondrit België.

Leuke rondrit met afdalingen en klimmetjes en mooie vergezichten. Deze rit is ongeveer 182 kilometer en voert door enkele prachtige stukken van de Belgische Ardennen.

Na het ontbijt rij ik de Dart van de trailer en beginnen we aan onze eerste route: vertrek 9.30 uur, kilometerstand 51.997. Strak blauwe lucht en 30 graden.

We rijden volgens het routeboek met bolletje-pijltje systeem. Geen haast, voldoende tijd. De omgeving is bijzonder mooi en ik geniet van het rijden over de smalle bosweggetjes en de beklimmingen en afdalingen. Kilometers lange afdalingen betekenen abseilen in z’n ‘2’ zonder gas te geven en surfend door de bochten; lekker ontspannen voor het V8-motortje.

Ik ben wat te enthousiast wanneer ik de Dart met bloedstollende acceleratie door een, door mij toch wel iets onderschatte, bocht gooi, met zelfs wielspin! Beetje onverstandig. Ik moet even wennen aan mijn Dartje en hoe die zich houd in al dat bochtenwerk (gedraagt zich wel iets anders dan de W200 natuurlijk), maar het gaat goed. Hij ligt strak op de weg en helt niet veel over in scherpe bochten, dankzij de polyurethane rubbers. Kortom, de Dart is goed te beteugelen.

Cees kijkt een paar plaatjes vooruit in het routeboek en vraagt aan mij: “Wat betekent ‘koers 14:00’?” “Nou, misschien moeten we nog twee uur rijden, ofzo?” Cees piekert zich intussen suf, want verderop – waar nog wel de bolletjes aangegeven staan – mist hij ineens de pijltjes in de tekeningen. Das gek, zeg. Wat nu!

Dan ineens krijgt hij een ‘brain wave’. Koers 12:00 betekent rechtdoor; koers 15:00 betekent rechtsaf, koers 09:00 betekent linksaf, enz. Jeetje wat goed, daar was ik met 6 koppen koffie op nog niet achtergekomen. We vervolgen onze koers.

Zo doorkruisen we het Belgische landschap. Dan staat in het routeboek aangegeven dat we rechts moeten afslaan waarna er een steile klim omhoog volgt. Ik trap het gaspedaal in en de Dart begint luidruchtig aan de klim omhoog; geen probleem! Ik geniet van het geluid van headers en flowmasters onder mijn Dart en geef nog maar eens extra gas.

We volgen geconcentreerd de routeopdrachten, maar dat neemt niet weg dat we in de middag toch een paar keer verkeerd rijden. Bolletje/pijltje wordt nu zo’n beetje een echte puzzelrit. Kan toch niet echt de bedoeling zijn. We verliezen zodoende veel tijd. Dan besluiten we aan het einde van de middag, als we er weer eens niet uitkomen en met nog 4 plaatjes te gaan, dat het genoeg is geweest. We rijden via de GPS terug naar ons hotel: aankomst aldaar 16.05 uur, kilometerstand 52.190.

We genieten weer van een goede en betaalbare keuken.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Zaterdagavond – Start nachtrit.

Deze rit is 135 kilometer lang. Dit keer de donkere Ardenner weggetjes. De vergezichten zijn anders, nu zie je vele honderden meters lager de lichtjes van allerlei dorpjes branden.

We besluiten de avondrit te gaan rijden met de Cadillac. Wij beginnen de rit na het diner rond 20.00 uur. Nu rijdt Cees en lees ik de route voor. De laagstaande zon is hinderlijk, maar al snel veranderd die in een afzwakkend avondzonnetje en uiteindelijk wordt het schemerig en tenslotte helemaal donker.

Ondanks alle goede bedoelingen van de makers van de route rijden we opeens weer verkeerd, maar dit keer moeten we wel 9 kilometer terug. Het is niet dat we niet op zitten te letten, ofzo. Het plaatje schept gewoon ruimte voor verwarring. “Zijn ze nou helemaal Blond.” roept Cees toch wel verontwaardigd uit. Gelukkig is de GPS een grote hulp bij het navigeren onderweg.

Ik begin misselijk te worden en er komt een koppijn opzetten als we er twee uur rijden op hebben zitten. Ik houd het gewoon niet meer en we besluiten af te haken. Ook Cees vind deze nachtrit wat tegenvallen en had er wat meer van verwacht. Ook is het wel een overdosis bolletjes/pijltjes wat je te verwerken krijgt in één weekend, zeg maar. Je wordt zelf bijna een bolletje, haha.

Photobucket

Photobucket

Zondag – Start drie landenrit door België, Luxemburg en Duitsland.

Een werkelijk prachtige rit met ontelbare S-bochten, hellingen tot 17%, soms weggetjes die te smal zijn om elkaar te passeren, beekjes, gewoon mooi. Lengte rit is 210 kilometer.

Vertrek 9.00 uur, kilometerstand 52.190. Licht bewolkt, lekker fris en het zal vandaag ook niet al te warm worden.

We volgen de vele slingerweggetjes met S-bochten door het mooie landschap in een klein stukje Duitse Eiffel. We moeten hier zelfs met de Dart in de krappe haarspeldbochten een paar keer steken (?!). De draai omhoog en de hellingshoek die dit oplevert is zo steil, dat de dorpels bijna over het asfalt schrapen.

Dan rijden we door een dorpje en volgen de smalle hoofdstraat die steil omhoog loopt. Ik laat de Dart brullend z’n weg omhoog vervolgen tussen de huizen door. Ik geniet intens. Wanneer ik de toeren laat zakken wordt het geluid werkelijk oorverdovend, HEERLIJK!! Ik weet het, ik spoor niet helemaal.

Dan slaat m’n hart in mijn keel bij het besef dat ik al kilometers lang de naald van de benzinemeter niet heb zien bewegen. O jee, de meter zit bevroren en ik raak lichtelijk in paniek. Nu kan ik niet meer aflezen hoeveel benzine ik nog over heb en we zitten pas halverwege het routeboek. Dit is toch lichtelijk vervelend te noemen. Cees maakt zich niet druk en rekent snel uit, dat we het vandaag makkelijk moeten kunnen redden op één tank, daar we vanochtend alles vol hebben gegooid en er maar 38 liter in ging na de rit van gisteren. Ik blijf desondanks toch steeds zenuwachtig de meter in de gaten houden. Dat je weinig tot helemaal geen benzinestations passeert en het ook nog zondag is doet ook al weinig goed.

Maar, we rijden dapper door alsof er niets aan de hand is, heuveltjes op en dalletjes in. Gelukkig, schetst mijn verbazing, dat vele kilometers verderop toch de benzinemeter terug is gelopen. Ha! niets aan de hand dus, en als we aan het einde van de dag gaan tanken – ik kan het toch niet laten – blijkt er maar 24 liter bij te kunnen. Cees heeft weer gelijk, pestjong, haha.

We hebben vlot doorgereden, 20 minuten pauze gehouden voor een bak koffie rond 11.00 uur en rond het middaguur even ergens snel wat gegeten – waarbij de Dart amper tijd heeft gehad om even af te koelen – om dan weer onze route te vervolgen. Het motortje heeft echt uren achtereen staan draaien en alleen bij lange steile klimmen loopt de temperatuur iets op, maar die is verder goed in de hand te houden en hersteld zich ook wel weer.

We rijden vandaag de gehele route uit zonder verkeerd te rijden: aankomst hotel 15.30 uur, kilometerstand 52.395.

We laden de Dart weer op de trailer, nemen afscheid en rijden weer op huis aan. We hebben een fantastisch weekend achter de rug met mooie routes door leuk landschap en vriendelijke mensen. Het is hier goed vertoeven en in het restaurant is het heerlijk eten. Zeker voor herhaling vatbaar. Cees heeft twee dagen genavigeerd. Vakkundig en met groot geduld. Klasse!

EN … de Dart is GESLAAGD voor de TEST! Nu kan het echte bloedstollende werk beginnen. De Dart is er klaar voor en wij zijn dat ook.

Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket Photobucket