Regelmatig kijk ik wat rond op het Moparforum. Ook deze keer. Een bepaalde topic valt mij op en ik klik deze aan. Meteen springt mij een foto in het oog en ik denk: ‘Mijn Dart?!’ Ik kijk nog eens goed, maar ik ken de omgeving niet, waar de foto gemaakt is. Moet toch een andere Dart zijn. Na van mijn verbazing bekomen te zijn, en bij nadere inspectie, zie ik toch dat het niet mijn Dart is. Ik besluit er een mail aan te wagen, eens zien wie hier achter zit … ben toch wel erg nieuwsgierig geworden.
Ik krijg een mail terug van een enthousiaste Moparfan en inderdaad hij heeft een 4-deurs 69er Dodge Dart Custom. Hoe is het mogelijk, wat leuk, en dat denkt hij ook… We maken een afspraak om de twee Dartjes eens naast elkaar te zetten.
Zo gezegd, zo gedaan. We reizen af naar Zeeland. Als we de betreffende wijk inrijden, kijk ik al reikhalzend uit naar een Dodge Dart. Dan staat die daar op een oprit en ik zet mijn Dart er pal naast. De eigenaar (Henk) heeft mij al horen aankomen en staat al buiten. Na een voorstellingsronde gaan we meteen uitgebreid de beide Dartjes bekijken en vergelijken. We vallen van de ene verbazing in de andere… Dezelfde motor, dezelfde roestplekken, hetzelfde interieur, dezelfde velgen!, zelfs allebei hebben ze knipperlichtjes boven op de zijschermen, enz, enz. Bizar! Ik denk dat ze na elkaar van de band gerold zijn, of zo, destijds. Ook zijn Dart is in Zwitserland gebouwd*.
Toch zijn er ook verschillen: de kleur van de Darts (wit en zilvergrijs) en in plaats van een bank is de Dart van Henk uitgerust met twee stoelen voorin, wat wel origineel schijnt te zijn. Voor de rest spreken de foto’s voor zich…
Na een rondje rijden in beide Darts zijn we toch ook benieuwd welke Dart nu sneller is! We moeten ze toch een keer naast elkaar zetten, dan…
Wordt vervolgd!
*In 1946 sloot Chrysler een overeenkomst met het Zwitserse AMAG. Voor de oorlog waren wel 42% van de in Zwitserland ingeschreven auto’s van Amerikaanse oorsprong. Het leek daar wel een interessante groeimarkt voor Amerikaanse auto’s. Om fiscale redenen werd een deel van de auto’s in Zwitserland gemonteerd met daar geleverde onderdelen. Zo ontstonden tussen 1949 en 1972 in Schinznach (CH) niet alleen buitengewoon zorgvuldig afgewerkte Dodge, Chrysler en Plymouth modellen, maar er bestonden ook exclusieve modellen, voor Zwitserland zoals de Dart VIP. Ook speciale Zwitserse uitrustingvarianten zoals het in de fabriek gemonteerde stalen schuifdak onderscheidde de “Swiss Mopars”. In Schinznach monteerde men hoofdzakelijk Dodge Darts.