HEDEN
30 jaar evolutie
We gaan heden de nieuwste diesel 2500 Dodge Ram pickup ophalen en een rondje rijden. Hier heb ik al een tijdje naar uitgekeken en dan eindelijk is het zover. Dit komt niet helemaal uit de lucht vallen, want Cees wil waarschijnlijk dit jaar zijn GMC pickup inruilen voor iets nieuws. Maar wat? Dodge moet het opnemen tegen de Cadillac Escalade en de nieuwste GMC 2500 Sierra… euhh! Na ook al in deze modellen gereden te hebben is er weinig kans en hoop meer voor de Dodge Ram pickup, vrees ik…
Hoezo stoelverwarming- en ventilatie? Wat nou rijcomfort? Hoezo dan Bose geluidsinstallatie? Whatever 409 pk! Wat dan elegant en gedetailleerd dashboard? Verwarmde spiegels…? Automatisch uitklapbare treeplank, o ja…? Ruitenwissers met regensensor? Verwarmbaar stuurwiel?
Kortom, geen wagen voor Cees dus. Ik krijg hem geen Dodge aangepraat. Ik ga Cees maar inruilen, denk ik… Hoor ’t al, wordt een huwelijkscrisis…
Maar zeg nu eerlijk. In de wereld van de pickup heersen twee woorden: ruig en sterk! En het woord wat bij mij opkomt als je praat over Dodge pickups is: praktisch! Simpel, praktisch, sterk, eenvoud en strak! Dodge rules!
Voor het echte truckgevoel neme men de Dodge Ram diesel. Zoals gezegd gaan we hem ophalen bij Van der Lans U.S.A. Cars uit Monster voor een ritje. Hij staat al klaar voor ons. Het logo op de imposante neus van de dikke Dodge is gevaarlijk inspirerend: de kop van een ram. Een gelukzalig ‘wat is ‘ie groot, hè? ‘ valt niet te onderdrukken als we oog in oog staan met een dreigend zwarte Ram diesel. Ongelooflijk! Reusachtig! We bestijgen de Dodge Ram en starten hem. De turbodiesel zes-cilinder komt tot leven. Gelukkig, klinkt niet onaardig. De nieuwste dieselmotoren van Cummins klinken al veel beter en rustiger dan de voorgaande die klinken als machtige scheepsdiesels die je een vrachtwagengevoel geven. Echter, dat moet ik Cees nageven, klinkt de V8 Duramax dieselmotor in de GMC toch wel veel mooier, helaas. Maar persoonlijk zou ik ook gaan voor een V8 benzinemotor. Echter, voor de rekenaars (Cees) is het wel een geruststellende gedachte dat de Cummins dieselolie consumeert (er gaat 132 liter in een tank) in plaats van benzine.
Maximaal 350 pk zijn er te vergeven bij deze 6,7 liter Cummins turbo diesel, maar het koppel is veel imposanter. Bij een automaat is de maximale ‘boomomwortelkracht’ 827 Nm (610 lb-ft) bij 1600 toeren per minuut. O ja, en: ‘This beast provides 16,500 pounds of towing capacity without even breaking a sweat’. De Dodge Ram wordt standaard geleverd met cruisecontrol, airbag, muziekvoorziening (okè, we zullen het zachtjes uitdrukken, is geen Bose installatie), elektrische ramen, airconditioning en ABS. Grotere banden die de wielkasten wat meer opvullen zouden deze Dodge Ram met 4WD zeker niet misstaan. Geniaal detail vind ik de zwarte koplampafdekkingen. Die maken van de normale verlichting de kop van een steenbok en tonen door de aangebrachte modelnaam duidelijk wat eigenlijk voor je uit rijdt. Ook de sleepogen in de voorbumper in de vorm van een M van Mopar, interessant detail, helemaal te gek!
We gaan rijden. Het is interessant de talrijke open monden en opengespalkte ogen te zien als je aan een verkeerslicht staat. Plots wordt het donker in de spiegel en een zwart iets belemmert het ‘achterzicht’. ‘Hopelijk remt het’, zal hier en daar iemand wel denken. Rijden met deze reus is zeer plezierig, vooropgesteld dat de weg breed genoeg is. Maar geen probleem, de afmetingen van een Dodge zit mij in het bloed, inmiddels…
De Ram veert lekker stug. Bij de Ram 4WD grijpt Dodge terug op een starre vooras met schroefveren terwijl achter een starre as gecombineerd met bladveren wordt toegepast.
We trekken ook nog even de motorkap open en mijn broer en ik staan direct een beetje te ‘motorkaphangen’ en al mijmerend over die goede oude gezellige Dodgetijd bij de club te praten. Het eerste wat mijn broer opvalt is, dat het blok ruikt naar koelvloeistof. ‘Hij ruikt hetzelfde als de W200’, zegt hij. Niet zo gek, als we bij nadere inspectie koelvloeistof op het blok zien liggen.
Tsja, en dan is het tijd om de twee generaties Dodge pickups even naast elkaar te zetten voor foto’s! Oud en nieuw naast elkaar:
30 jaar evolutie.
Als we de Dodge Ram uiteindelijk weer bij Van der Lans inleveren, kan ik hem toch maar moeilijk achterlaten. Goh, vind het wel wat, zo’n dikke Dodge, ga proberen mijn Honda Civic in te ruilen! Krijg ik misschien
€ 750,– voor. Zijn dan net de afleveringskosten van deze pickup!
Mooi hoor, blijft toch een voertuig waarvan het aura zo krachtig straalt, dat andere auto’s haast onzichtbaar worden… (al denkt Cees er anders over…)
O ja, het is trouwens een Cadillac geworden, het 2008 model.