Wagenpark Cees

Er was eens…

Heb je een nickname?

Huh, … Cees.

Wat is je levensmotto?

Christa…

FF serieus nu, waarom rij je een mopar?

Omdat mijn vriendin h’m zo mooi vindt.

Huh, ja, …? Wat voor Amerikanen heb je nog meer?

Een Chrysler Newport, mopar dus, een Ford Lincoln Continental Mark IV, een Buick Sky Lark en een GMC Sierra pickup 2500 HD Duramax. Verder niets meer, geloof ik, ben maar een simpele jongen…

Wat vind je partner en omgeving ervan?

Christa heeft er geen problemen mee; de rest interesseert mij niet.

Wat doe je in dagelijks leven?

Ik metsel en soms doe ik electra…

Kâp nah…

Oké, ben elektriciën en heb een eigen bedrijf (Technisch Bureau Electron).

Hoe ben je aan je eerste Amerikaan gekomen?

Gekocht!

Wat zijn je ervaringen met Amerikanen?

Eerste Amerikaan was een Chrysler Voyager uit 88. Ik was er toen helemaal gek op, zeker omdat we (vader en ik) die splinternieuw hebben gekocht. Die heb ik 4 jaar gereden (een waardeloze K*T auto). De tweede, ook weer een Voyager (nieuwer model), 3 jaar gereden (goede auto, niets mis mee!). Omdat deze op gas reed (en geel kenteken), betaalde ik toen destijds ƒ 870,– per kwartaal aan wegenbelasting.

Toen zijn we overgestapt op GMC. Mijn vader kreeg last van zijn rug en kon niet meer bukken. We zochten een auto met méér zitcomfort, meer ruimte om te kunnen in- en uitstappen en grijs kenteken. Alle auto’s vallen dan sowieso af, en omdat je Amerikanengek bent en blijft is de keus gevallen op een GMC Van. Het werd een GMC Savanne LX Tripple Crown by mark III). Die bood zich aan. Splinternieuw vanaf een foto (“die wil ik hebben”) gekocht en uit Amerika over laten komen. Na 5 jaar verkocht.

Ik wilde hierna eens wat anders. Rij nu inmiddels een GMC pickup. Voornamelijk voor het werk, heb een sterke auto nodig vanwege zware aanhangers. De pickup heb ik vier jaar geleden uit een catalogus (‘laat deze maar overkomen’) besteld.

Pas nadat ik Christa leerde kennen (fanatiek Dodge en terreinrijdster), ben ik een paar keer het terrein in geweest met deze pickup. Geen berg te hoog, geen plas te diep, geen ondergrond zo slecht, geen afdaling zo steil, of hij pakt hem = terreinrijden met 1 vinger en met een koffiebeker in de andere hand.

En je oldtimers?

Mijn eerste oldtimer (Buick) kocht ik voor ƒ 3.000,–. Kocht ik, omdat ik het een stoere auto vond en vind. Is inmiddels beetje gaan roesten, maar ach, moet je doorhéén zien, is gedetailleerde auto en de roest die deze auto z’n ‘don’t fuck with me’-look geeft, is gratis, dus een perfecte auto voor het dagelijks gevecht in het verkeer, voorrang gegarandeerd.

Later kocht ik de Lincoln. Die is groot en kolossaal, een aso-bak met pooierlook, vond ik gaaf. Heb er inmiddels wat bruiloften en pooierfeesten mee gereden…

Dit jaar de Newport gekocht. Gewoon een mooie auto met een knap staaltje plaatwerk. Geweldig! Geheel standaard wagen; body is 100% hard (onder en boven puntgaaf) en origineel (er is nooit aan gelast), heeft nog zijn originele kleur.