DUTCH CHRYSLER USA CLASSIC CARS MEETING 2011
We hebben een uitnodiging gekregen voor de jaarlijkse Chryslermeeting op zondag 25 september, wat deze keer tevens een jubileum meeting is, want het is 10 jaar geleden, dat uit een eerste contact tussen oud Chrysler International Rotterdam medewerkers en het Compact Register een jaarlijkse algemene meeting ontstond voor alle eigenaren en liefhebbers van een Chrysler groep klassieker. De locatie dit jaar is het nieuwe Louwman museum in Den Haag. Dat is om de hoek en wij rijden er met onze Dodge Dart en Chrysler Newport naar toe.
Onze auto’s mogen we parkeren op het voorterrein en we gaan vervolgens een bezoek brengen aan het museum (230 auto’s en automobilia) dat tot 17.00 uur open is.
Om 14.00 uur is er een presentatie door FiatChrysler – koffie lunch bijeenkomst – uitreiking van de Dutch Chrysler USA Classic Cars Cup winnaars 2011. We zorgen dat we op tijd zijn.
De Italiaanse connectie
Ja, en dan is er natuurlijk de ‘alliantie’ FiatChrysler, waar Fiat inmiddels op een slimme manier een meerderheid heeft opgebouwd, maar Chrysler qua volume en omzet een zeer belangrijke speler blijft. Het is in principe een goed, maar ambitieus business plan waarvan wij de uitkomst pas tegen 2015 zullen weten.
Misschien even slikken, dat uitgerekend in ons continentaal Europa de merknaam Chrysler niet meer gevoerd wordt, maar de 300 en Voyager als Lancia door het leven zullen gaan. Maar ja, de doelgroep is uiteindelijk de eigenaren van mooie minstens 30 jaar oude wagens uit de rijke Chrysler historie en onze slogan blijft sterk “We get ready for the next hundred years”.
Nu kun je van Italianen zeggen wat je wil, maar ze zijn gek op mooie auto’s en bijbehorende schoonheden. Daar zitten veel haute couturiers van de autowereld. Uit Amerikaanse pers informatie was al gebleken, dat de Fiat mensen vol bewondering door het Chrysler Museum waren gegaan. Dit beeld werd in Nederland bevestigd, want Fiat Nederland was direct bereid deze meeting te sponsoren en presenteert de nieuwste Jeep modellen. Grazie!
Overigens een eerste alliantie tussen Chrysler en Fiat vond plaats in de jaren 50 in India! Kort na de 2e Wereldoorlog werd daar Premier Automobiles Ltd (PAL) opgericht dat begon met de productie van Chrysler groep personenwagens en Dodge en Fargo trucks en vooral van deze trucks zijn er door de jaren heen veel gemaakt en je kunt ze zelfs nu nog tegenkomen.
Omdat de Chrysler personenwagens alleen voor de ‘happy few’ waren kwam er een akkoord met Fiat en vanaf 1954 bouwde men de kleine maar toen moderne Fiat 1100. De partners hadden ruim 15% markt aandeel en speciaal in ‘hometown’ Mumbai (Bombay) waren de Fiat 1100tjes enorm populair als taxi. Je kunt ze in India nog steeds tegenkomen.
Misschien was dat eerste contact met Fiat in de jaren 50 niet zo toevallig, want Chrysler had in die periode nauwe contacten met de Italiaanse industrie en met name met de firma Ghia (toen nog een onafhankelijk bedrijf). Zoals bekend zijn uit deze contacten de prachtige ‘Dreamcars’ voortgekomen zoals bijvoorbeeld de schitterende Dodge FireArrow. Deze prototypen hadden grote invloed op de latere modellen van de Forward Look.
In de jaren 80/90, had Chrysler Italiaans getinte modellen met de speciale De Tomaso uitvoeringen, de minder succesvolle Chrysler Maseratie en de korte relatie met Lamborghini. Wat dat betreft zijn wij benieuwd wat er de komende jaren gaat voortkomen uit de relatie tussen het Chrysler design team van Ralph Gilles en de Italiaanse ontwerpers.
De prijsuitreiking
Dan, tijdens de prijsuitreiking, wordt geheel onverwachts mijn naam omgeroepen. In de spotlights neem ik mijn beker in ontvangst voor de mooiste compact car. Super trots natuurlijk!!
We praten nog wat na met de andere eigenaren van Chrysler groep klassiekers.